Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 2
al O.C.N. „Zoom Credit” SRL
din 01.02.2019
CUPRINS
Noțiuni
Organul de conducere asigură faptul că există o separare adecvată a sarcinilor și că acestea dețin resursele financiare și umane adecvate, precum și competențele necesare pentru a-și îndeplini rolul în mod eficace.
Organul de control este în măsura să evalueze dacă și în ce mod schimbările semnificative produse la nivelul structurii organizației (de exemplu, înființarea de filiale noi, fuziuni și achiziții, vânzarea sau lichidarea unor părți ale grupului, ori evoluții externe) au un impact asupra caracterului solid al cadrului organizațional al organizației. Dacă sunt identificate deficiențe, organul de conducere efectueaze cu rapiditate ajustările necesare.
O.C.N “Zoom Credit” SRL dezvoltă o cultură privind riscul prin comunicare și formarea personalului cu privire la activitățile, strategia și profilul de risc al organizației și adaptează comunicarea și formarea personalului ținându – se cont de responsabilitățile personalului cu privire la asumarea riscurilor și administrarea acestora
Personalul este instruit în măsura în care să își cunoască pe deplin responsabilitățile legate de administrarea riscurilor.
6.1 O.C.N. ”Zoom Credit” SRL î-și deșfășoară activitatea prin intermediul sistemului informational de gestionare a creditelor ”ABAC”. Pentru prezentul contract compania achită lunar licență, precum și periodic odată cu modificarea legislației, achită pentru diverse modificări și/sau adaptări.
6.2 Sistemul informational ”ABAC” pe lângă gestionarea creditelor are și abilitatea de a păstra/stoca toate contractele de credit, împreună cu documentele aferente scanate în format PDF. În urma acestui fapt pentru continuitatea activității este necesar de calculator, programul instalat ”ABAC” și internet.
6.3 Pe lânga păstrarea dosarelor scanate în sistemul informational, ele se păstrează fizic în arhiva companiei.
7.1 Prezentul Regulament intră în vigoare la data semnării lui și prevederile lui sunt obligatorii atât pentru personalul Organizației cât și pentru clienții acesteia.
7.2 Prevederile prezentului Regulament sunt obligatorii pentru toate subdiviziunile Organizației, indiferent de perioada creării acestora.
7.3 În funcție de necesitatea apărută, pentru asigurarea bunei funcționari a Organizației, precum și la cererea clienților, administratorul este abilitat cu dreptul de a adopta decizii care deviază de la prevederile prezentului Regulament.
Aprobat prin ordinul nr. 2
al O.C.N. „Zoom Credit” SRL
din 01.02.2019
REGULAMENT
privind mecanismele de soluționare a pretențiilor/reclamațiilor clienților Organizației de Creditare Nebancară „ZOOM CREDIT” Societate cu Răspundere Limitată.
I. Dispoziții generale
1.1 Regulament privind mecanismele de soluționare a pretențiilor/reclamațiilor clienților Organizației de Creditare Nebancară „ZOOM CREDIT” Societate cu Răspundere Limitată (în continuare – Regulament, declinat la cazul corespunzător) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr. 1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară și a Legii nr. 105 din 13.03.2003, privind protecția consumatorilor şi stabileşte mecanismele de soluționare a petiţiilor parvenite din partea clienților în adresa Organizației de Creditare Nebancară „ZOOM CREDIT” Societate cu Răspundere Limitată (în continuare O.C.N. „Zoom Credit” SRL sau Organizație, declinat la cazul corespunzător).
1.2 În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
a) pretenție – revendicare a unui drept de către o persoană care pretinde că are dreptul respectiv în raport cu activitatea O.C.N. „Zoom Credit” SRL;
b) reclamaţie – o expunere scrisă adresată de o persoană sau de un grup de persoane, având calitatea de consumator, în adresa O.C.N. „Zoom Credit” SRL, în care se formulează o cerere, o revendicare, un punct de vedere etc., în scopul asigurării protecției drepturilor și intereselor lor legitime.
c) persoană responsabilă – angajatul din cadrul O.C.N. „Zoom Credit” SRL, desemnat pentru soluţionarea reclamației şi/sau transmiterea acesteia cu concluzia sa spre examinare conducătorului Organizației.
1.3 Orice pretenție către O.C.N. „Zoom Credit” SRL, va fi înaintată acesteia sub formă de reclamație care exprimă pretenția în adresa O.C.N. „Zoom Credit” SRL (în continuare – reclamație, declinat la cazul corespunzător).
1.4 În procesul examinării reclamației de către O.C.N. „Zoom Credit” SRL, solicitantul are următoarele drepturi:
a) să expună personal argumente persoanei responsabile;
b) să beneficieze de serviciile avocatului sau a specialistului desemnat de acesta;
c) să prezinte documente şi informaţii suplimentare persoanei responsabile;
d) să ia cunoştinţă de documentele şi informaţiile relevante pe marginea cazului pus în examinare, dacă aceasta nu aduce atingere intereselor, drepturilor şi libertăţilor altor persoane şi dacă nu prezintă secret comercial sau alt secret protejat de lege;
e) să primească răspuns argumentat în mod verbal, pe suport de hîrtie sau în formă electronică despre rezultatele examinării, reieşind din solicitarea sa;
f) să solicite suspendarea sau încetarea examinării pretenției/reclamaţiei;
g) să solicite repararea prejudiciului în modul stabilit de legislaţie;
i) să solicite aplicarea parafei de înregistrare atât pe originalul, cât şi pe copia reclamaţiei.
1.5 În scopul soluţionării cât mai operative şi eficiente a chestiunilor abordate în reclamaţie, persoana responsabilă din cadrul O.C.N. „Zoom Credit” SRL poate invita solicitantul la sediul său, solicitînd după caz explicaţii, comentarii şi materiale suplimentare.
1.6 O.C.N. „Zoom Credit” SRL este obligată să asigure confidenţialitatea datelor care fac obiectul reclamaţiei, precum şi a datelor cu caracter personal reglementate prin Legea nr. 133 din 8 iulie 2011 “Privind protecţia datelor cu caracter personal”.
II. Prezentarea pretențiilor
2.1 Reclamaţiile care exprimă pretenții în adresa Organizației, pot fi prezentate personal, prin curier, ori expediate prin poştă la adresa oficiilor O.C.N. „Zoom Credit” SRL sau pe adresa electronică Organizației (zoomcredit.md@gmail.com) şi urmează a fi înregistrate în mod obligatoriu de către acesta în registrele corespunzătoare.
2.2 Reclamaţia se depune pe suport de hârtie sau în formă electronică în limba de stat.
2.3 Reclamaţiile trebuie să fie semnate de autor, indicându-se numele, prenumele şi domiciliul şi alte date pentru identificarea solicitantului.
2.4 Reclamaţia în formă electronică trebuie să corespundă cerinţelor faţă de documentul electronic, precum şi să conţină informaţii privind numele, prenumele, domiciliul şi adresa electronică a solicitantului şi alte date de contact.
2.5 Reclamaţiile care nu corespund cerinţelor stabilite la pct. 2.3 şi pct. 2.4 din prezentul Regulament se consideră anonime şi nu se examinează, cu excepţia celor ce conţin informaţii referitor la securitatea naţională sau ordinea publică, care se remit spre examinare organelor competente.
2.6 Reclamațiile adresate repetat, care nu conţin argumente, date sau informaţii noi, nu se reexaminează, despre faptul dat urmând a fi informat în scris sau în formă electronică reclamantul.
2.7 În situaţia în care o persoană adresează în aceeaşi perioadă de timp mai multe reclamaţii cu acelaşi subiect, acestea se vor conexa, solicitantul urmând să primească un singur răspuns.
2.8 Dacă după expedierea răspunsului parvine o nouă reclamaţie cu acelaşi conţinut sau care se referă la aceeaşi problemă, aceasta se ataşează la solicitarea iniţială, făcându-se menţiune că s-a raspuns şi se informează solicitantul.
2.9 În cazul în care o reclamaţie este semnată de mai multe persoane, se va indica persoana căreia urmează să i se expedieze răspunsul. În absenţa acestei menţiuni, primul semnatar este considerat a fi solicitantul căruia urmează să-i fie expediat răspunsul.
2.10 În cazul parvenirii unor reclamaţii, textul cărora nu poate fi descifrat sau care nu conţin date suficiente pentru examinarea lor, în termen de 3 zile lucrătoare solicitantul va fi înştiinţat despre acest fapt, solicitîndu-i-se concretizarea problemelor abordate.
2.11 În cazul în care o reclamaţie este adresată greşit, ea va fi remisă înapoi solicitantului în termen de 3 zile lucrătoare.
III. Înregistrarea reclamaţiilor care exprimă o pretenție
3.1 Înregistrarea şi evidenţa reclamaţiilor se realizează prin intermediul angajatului desemnat de către conducătorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL.
3.2 La înregistrarea reclamaţiei, pe prima pagină a acesteia se aplică parafa de înregistrare, în care se indică data primirii şi numărul de înregistrare.
3.3 Înregistrarea reclamaţiilor, precum şi a răspunsurilor la acestea, se efectuează în registrele corespondenţei de intrare şi ieşire, ţinute în mod obligatoriu de către O.C.N. „Zoom Credit” SRL.
3.4 Scrierea în registre se face astfel, încît să excludă posibilitatea de a fi radiată (ştearsă, distrusă) în mod mecanic, chimic sau în orice alt mod, fără a lăsa urme vizibile ale radierii (ştergerii, distrugerii).
3.5 Înscrierile în registre trebuie să fie vizibile şi clare.
3.6 După înregistrarea reclamaţiilor conform cerinţelor stabilite, angajatul desemnat le înaintează administratorului O.C.N. „Zoom Credit” SRL.
3.7 Administratorul Organizației indică pe rezoluţie persoana responsabilă de soluţionarea reclamaţiei.
3.8 În cazul în care responsabil de examinarea și soluționarea reclamației este administratorul Organizației, indicarea pe rezoluție a persoanei responsabile nu este obligatorie.
3.9 Orice reclamație și/sau răspuns parvenit în adresa O.C.N “Zoom Credit” SRL trebuie obligatoriu păstrat în arhiva companiei.
IV. Examinarea pretențiilor
4.1 Responsabil de examinarea și soluţionarea pretenției este persoana nominalizată în rezoluţie.
4.2 În cazul în care prin pretenție sunt sesizate anumite aspecte din activitatea unui angajat al Organizației, aceasta nu poate fi examinată de persoana în cauză. Excepție de la prezenta regulă se admite în cazul în care pretenția vizează direct administratorul Organizației.
4.3 Pentru soluţionarea legală a pretențiilor ce îi sunt adresate, administratorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL în mod verbal va dispune măsuri de cercetare şi analiză detaliată a tuturor aspectelor sesizate în reclamație, conform necesităților fiecărei pretenții în parte.
4.4 Pretențiile/reclamațiile se examinează în termen maxim de 14 de zile calendaristice de la data înregistrării.
4.5 Pretențiile, prin care se solicită o informaţie confidenţială, se examinează în termenele stabilite în legislaţia privind accesul la informaţie.
4.6 Răspunsul la reclamație se perfectează în 2 exemplare originale şi se prezintă pentru semnare administratorului O.C.N. „Zoom Credit” SRL într-un termen care ar asigura posibilitatea verificării lui şi introducerii unor modificări sau completări.
4.7 Răspunsurile se semnează de către administratorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL.
4.8 Rezultatul examinării se aduce obligatoriu la cunoştinţa solicitantului în mod verbal sau pe suport de hîrtie, iar la solicitarea acestuia - în formă electronica, cu consemnările corespunzătoare în Registrul de evidenţă a corespondenţei de ieşire.
V. Supravegherea şi răspunderea în cadrul examinării pretenţiilor
5.1 Pretențiile și răspunsurile la acestea, precum şi documentele cu privire la examinarea lor se păstrează în dosare separate.
5.2 Administratorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL, precum şi angajaţii acesteia, sunt obligaţi să asigure integritatea documentelor cu privire la examinarea pretențiilor/reclamațiilor.
5.3 Dosarele cu materialele examinării pretențiilor/reclamaţiilor se păstrează în birourile de serviciu sau în încăperi amenajate special pentru arhivă.
5.4 Administratorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL este direct responsabil de buna organizare şi desfăşurare a activităţii de primire, examinare şi rezolvare a pretențiilor/reclamațiilor, precum şi de legalitatea soluţiilor şi comunicarea acestora în termen optim.
5.5 Situaţiile apărute în legătură cu organizarea şi desfăşurarea activităţilor în cadrul examinării pretenţiilor/reclamațiilor de către O.C.N. „Zoom Credit” SRL, neprevăzute de prezentul Regulament, vor fi soluţionate/reglementate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
5.6 Autoritatea de supraveghere privind respectarea legislaţiei cu privire la contractele de credit pentru consumatori este Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei.
5.7 Litigiile privind contractele de credit pentru consumatori pot fi soluţionate prin aplicarea procedurii de mediere.
VI. Dispoziții finale și tranzitorii
6.1 Prezentul Regulament intră în vigoare la data semnării lui și prevederile lui sunt obligatorii atât pentru personalul Organizației cât și pentru clienții acesteia.
6.2 Prevederile prezentului Regulament sunt obligatorii pentru toate subdiviziunile Organizației, indiferent de perioada creării acestora.
6.3 În funcție de necesitatea apărută, pentru asigurarea bunei functionari a Organizației, precum și la cererea clienților, administratorul este abilitat cu dreptul de a adopta decizii care deviază de la prevederile prezentului Regulament.
Aprobat prin Ordinul nr. 2
al O.C.N. „Zoom Credit” SRL
din 09.09.2022
REGULAMENT
privind prestarea serviciilor în cadrul Organizației de Creditare Nebancară „ZOOM CREDIT” Societate cu Răspundere Limitată.
CAPITOLUL I.
ASPECTE GENERALE
Regulamentul privind prestarea serviciilor în cadrul Organizației de Creditare Nebancară „ZOOM CREDIT” Societate cu Răspundere Limitată (în continuare Regulament, declinat la cazul corespunzător), are ca obiect descrierea principiilor și mecanismelor prin intermediul cărora se prestează serviciile în cadrul Organizației de Creditare Nebancară “Zoom Credit” Societate cu Răspundere Limitată (în continuare O.C.N. „Zoom Credit” SRL sau Organizație, declinat la cazul corespunzător), în special descrierea procesului de eliberare, administrare, achitare, recuperare a creditelor nebancare.
Scopul prezentului Regulament constă în reglementarea procesului de prestare a serviciilor de către O.C.N. „Zoom Credit” SRL, inclusiv modul de evaluare a bonității clientului, criteriile și condițiile de prestare a serviciilor, dezvăluirea componentelor costului total al serviciului, a modului de calcul al penalității, al ratei dobânzii, precum și la modalitățile de garantare de către client a rambursării la scadență a creditului, conturat prin sporirea accesului la surse financiare (credite nebancare) a populaţiei Republicii Moldova, a antreprenorilor individuali, întreprinderilor micro, mici şi mijlocii,
Regulamentul, este elaborat în conformitate cu:
În sensul prezentului Regulament, următoarele noțiuni semnifică:
Notă: Codebitorii au aceleași obligații, rezultate din contractul de credit, ambii purtând răspundere solidară pentru rambursarea creditului. În cazul în care creditul devine restant, veniturile și bunurile codebitorilor pot fi urmărite silit.
Principiile de activitate ale O.C.N. „Zoom Credit” SRL sînt:
CAPITOLUL II
PROCESUL DE ACORDARE A CREDITELOR DE LA „A” LA „Z”
potențialilor clienți ai O.C.N. „Zoom Credit” SRL
Potențialii clienți ai O.C.N. „Zoom Credit” SRL pot face cunoștință cu serviciile oferite de Organizație după cum urmează:
Primul contact cu clienții
2.2.1 Clienții O.C.N. „Zoom Credit” SRL au două opțiuni pentru a depune cererea de solicitare a creditului:
În cazul în care clientul a depus cererea online, aceasta va fi prelucrată de către angajații Organizației, iar ulterior clientul va fi telefonat și informat despre decizia luată:
În cazul în care clientul a depus cererea pe suport de hârtie, în oficiile Organizației, aceasta va fi prelucrată și în termen de 30 minute, prin intermediul telefonului acesta va fi informat despre decizia luată:
2.2.2 Clientul are discuție preliminară cu specialistul din cadrul Organizației care se petrece în oficiile Organizației sau la telefon.
Scopul discuţiei respective este clarificarea condițiilor de creditare, tarifele stabilite de Organizație, metodele de achitare a ratelor stabilirea conformării clientului cu cerințele Organizației.
La etapa dată Administratorul sau specialistul din cadrul Organizației îi prezintă clientului toată informațiea necesară, în așa fel, încât acesta să înțeleagă clar toate condițiile impuse de Organizație.
2.2.3 Criteriile de eligibilitate stabilite pentru solicitantul (Debitorul/Codebitorul), sunt următoarele:
Vechimea la locul de muncă se stabilește reieșind din data angajării la locul actuyal de muncă, conform informație obținute în rezultatul verificării bazelor de date.
2.2.4 Criteriile de eligibilitate stabilite pentru Solicitantul (Debitorul/Codebitorul), care activează peste hotarele țării:
2.2.5 Organizația nu va acorda credit Solicitantului (Debitor/Codebitor) și nu vor fi acceptați în calitate de Fidejusor persoanele, care:
cererii de solicitare a creditului
2.3.1 Cererea de solicitare a creditului
Cererea de solicitare a creditului (în continuare – Cerere, declinat la cazul corespunzător) se completează în momentul consultării clientului și familiarizării acestuia cu condițiile și tarifele Organizației.
Cererea conține informații despre client, suma creditului solicitat, perioada și destinația utilizării Creditului.
Prin semnarea cererii clientul confirmă veridicitatea informației. La fel își exprimă acordul cu privire la prelucrarea de către organizație a datelor proprii cu caracter personal, necesare pentru prestarea serviciului, precum și este de acord cu verificarea informațiilor necesare prin intermediul bazelor de date relevante.
La cerere, clientul anexează copia buletinului de identitate valabil și/sau pașaportul valabil și/sau permisul de conducere valabil la data depunerii cererii respective, dovada venitului confirmat al clientului.
Suplimentar în cazul produselor Zoom Auto, Zoom Business, Zoom Ipoteca, la cererea specialistului din cadrul O.C.N. „Zoom Credit” SRL, clientul prezintă actele în original care confirmă bunurile deținute sau documentele contabile a companiei.
În timpul analizei cererii persoana responsabilă ia decizia de acordare sau de refuzare a acordării Creditului, în baza documentelor și informației prezentate de către client. Specialistul responsabil este împuternicit să micșoreze suma solicitată și/sau termenul de utilizare a Creditului și să solicite garanții suplimentare.
Pentru acordarea creditului este obligatoriu votul pro din partea Administratorului.
Toate cererile se păstrează în arhiva organizației.
2.3.2 Declarația clientului și informația preliminară încheierii Contractului
Declarația clientului (în contiuare – Declarație, declinat la cazul corespunzător) este semnată și depusă de către acesta odată cu Cererea.
Specialistul responsabil din cadrul Organizației va explica clientului conținutul Declarației, după care, Declarația va fi semnată de către client.
Prin semnarea Declarației, clientul confirmă faptul că a făcut cunoștință cu tarifele și condițiile Organizației, și este de acord cu acestea, precum își confirmă veniturile, sursa și după caz statutul litigiilor care au fost identificate de către specialistul de creditare.
Suplimentar, specialistul din cadrul Organizației prezintă clientului într-un limbaj clar, concis și lizibil informația precontractuală. Acesta este oferită cu scopul ca, clientul să poată compara mai multe oferte pentru a lua o decizie corectă cu privire la eventuala încheiere a Contractului de credit.
Informația precontractuală va cuprinde conținutul prevăzut la art. 5, alin. (3) din Legea nr. 202 din 12.07.2013 ”privind Contractele de credit pentru consumatori” și va fi semnată de către client.
Odată cu informațiile precontractuale, specialistul aduce la cunoștința clientului și graficul rambursării (care ulterior va fi inclus în Contractual de credit) creditului, în care vor fi indicate toate sumele care urmează a fi achitate de către acesta după primirea creditului.
2.3.3 Declarația fidejusorului
Declarația fidejusorului este depusă de către fidejusor în cazul în care administratorul O.C.N. „Zoom Credit” SRL decide că pentru a beneficia de credit, clientul are nevoie de garanții suplimentare.
La declarația fidejusorului, fidejusorul anexează copia buletinului de identitate valabil și/sau pașaportul valabil și/sau permisul de conducere valabil la data depunerii declarației respective.
Suplimentar, la cererea specialistului din cadrul O.C.N. „Zoom Credit” SRL, fidejusorul prezintă actele în original ale bunurilor deținute în proprietate.
Fidejusorul la fel primește și semnează informațiile precontractuale.
2.3.4 Codebitorul
În calitate de Codebitor, de către Organizație, poate fi acceptat:
În calitate de Codebitori pentru un contract de credit pot participa mai multe persoane fizice, menționate la lit. a)-f).
2.4 Evaluarea bonității clientului
Înainte de încheierea unui Contract de credit, Organizația evaluează bonitatea clientului în conformitate cu cerințele de creditare responsabilă aprobate de autoritatea de supraveghere și anume Regulamentul ”privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară”, aprobat prin Hotărârea CNPF nr. 20/5 din 20.05.2022 (în vigoare din 01.09.2022), pe baza unui volum suficient de informaţii obţinute inclusiv de la client şi după caz, pe baza consultării bazei de date relevante.
La evaluarea bonității clientului, Organizația evaluează capacitatea acestuia de a-și asuma o anumită obligație în temeiul contractului de credit pe care ar putea să și-o onoreze împreună cu obligațiile de credit deja asumate.
Pentru a purcede la evaluarea bonității clientului, ultimul are obligația de a prezenta informații veridice necesare prestării serviciului.
În cazul în care creditul este acordat către două sau mai multe persoane (Codebitori), venitul și obligațiile financiare ale acestora trebuie evaluate împreună, pentru a obține Raportul dintre Serviciul Datorie și Venituri (RSDV), precum este definit în Regulamentul ”privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară”, aprobat prin Hotărârea CNPF nr. 20/5 din 20.05.2022 (în vigoare din 01.09.2022).
Evaluarea bonității clientului are drept scop:
- prevenirea oricăror întârzieri în efectuarea plăților, a nerambursării creditului/leasingului financiar sau a întârzierii în exercitarea dreptului de gaj;
- neadmiterea în procesul de creditare/leasing financiar a depășirii nivelului maxim admis al gradului de îndatorare a clienților, respectându-se limitele prevăzute de autoritatea de supraveghere;
- asigurarea rambursării creditului din venitul clientului, și nu prin recuperarea forțată a acestuia din contul bunului gajat sau din contul modificărilor valorii bunului gajat, sau din contul altor active ale clientului.
Evaluarea bonității clientului va avea loc după cum urmează:
În cazul în care părțile contractului de credit convin să modifice suma totală a creditului, Organizația, înainte de orice creștere a valorii totale a creditului, va actualiza informațiile disponibile privind clientul și bunul gajat, la fel ca și în cazul unei solicitări noi de credit, și, în baza informațiilor actualizate, va efectua o evaluare repetată a bonității clientului.
Specialistul din cadrul Organizației poate admite derogări din prezentul Regulament doar cu aprobarea Administratorului.
Calculul ratei dobânzii
Organizația conturează costul total al serviciului, prin prezentarea beneficiarului a dobânzii anuale efective (în continuare DAE), atît în informația precontractuală cât și în Contractul de credit. DAE se indică în Declarația depusă de către client.
Calculul DAE se bazează pe ipoteza conform căreia Contractul urmează să rămână valabil pe perioada convenită, iar Organizația şi clientul îşi vor îndeplini obligaţiile în condiţiile şi în termenele convenite în Contract.
DAE este calculată conform următoarei formule: costul total al creditului pentru client exprimat ca procent anual din valoarea totală a creditului.
Ecuația de calcul a dobânzii anuale efective exprimă egalitatea dintre valoarea totală prezentă a tragerilor, pe de o parte, și valoarea totală prezentă a rambursărilor și a costurilor suportate, pe de altă parte, adică:
k=1mCk(1+X)-tk=l=1m'Dl(1+X)-sl
unde: - X este dobânda anuală efectivă (DAE): - m este numărul ultimei trageri;- k este numărul unei trageri, astfel 1km, - Ck este valoarea tragerii k; -tk este intervalul, exprimat în ani și fracțiuni de an, dintre data primei trageri și data fiecărei trageri ulterioare, astfel t1=0, –m' este numărul ultimei rambursări sau plăți; - I este numărul unei rambursări sau plăți; — Dl este cuantumul unei rambursări sau plăți; — sl este intervalul, exprimat în ani și fracțiuni de an, dintre data primei trageri și data fiecărei rambursări sau plăți următoare.
În scopul calculării dobînzii anuale efective, se determină costul total al creditului, cu excepţia costurilor suportate de către client pentru nerespectarea oricăruia dintre angajamentele stabilite prin Contract.
Rata dobânzii poate fi fixă sau flotantă în dependență de perioadă Contractării creditului și produs ales de beneficiar.
Dobânda Contractuală se calculează conform graficului de rambursare și este împărțită în rate, conform termenului de utilizare a Creditului solicitat de client.
Dobânda Contractuală poate fi calculată atât de la soldul inițial al creditutui și împărțită egal pentru toată durata Contractului cît și calculată de la soldul restant, în dependență de produsul solicitat și ales de client, însă dobânda de credit anuală nu poate depăși 50% din valoarea totală a creditului.
Organizația nu percepe niciun comision de acordare a creditului. La fel, aceasta poate percepe un comision de rambursare de 1% din valoarea creditului rambursat anticipat, dacă perioada de timp dintre rambursarea anticipată şi rezoluțiunea convenită a contractului de credit este mai mare de un an și 0,5% din valoarea creditului rambursat anticipat, dacă perioada de timp dintre rambursarea anticipată și data convenită pentru rezoluțiunea contractului de credit nu este mai mare de un an.
Penalitatea pentru întârziere, maximă încasată de Organizație, la contractele de credit acordate clienților consumatori, va fi de la 0,01% până la 0,04% din valoarea totală a creditului pentru o zi de credit nebancar.
Organizația respectă cerința legală prin care se interzice stabilirea costului total al creditului nebancar (care include dobânzi, comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere și orice alt tip de plată) mai mare decât valoarea debursată conform contractului respectiv, care nu este destinat achiziționării, construcției sau renovării (modernizării) unei locuințe garantate cu un bun imobil în vederea asigurării obligației de plată a creditului respectiv; iar toate celelalte plăți aferente (comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere și orice alt tip de plată), cu excepția dobânzii, pe o zi de credit ce depășesc 0,04% din valoarea totală a creditului pentru consumatori,.
Perfectarea Contractului/Contractelor de fidejusiune.
Perfectarea Contractului/Contractelor de gaj/ipotecă.
Eliberarea numerarului.
Specialistul responsabil din cadrul Organizației va redacta Contractul într-un limbaj clar și lizibil, în conformitate cu categoria de credit oferit, menționată pe verso-ul cererii. Contractul va fi printat pe suport de hîrtie și culoarea de fond a hîrtiei pe care este printat Contractual va fi în contrast cu cea a fontului utilizat.
Contractul va fi semnat obligatoriu de către administratorul O.C.N. „Zoom Credit” sau de altă persoană împuternicită de acesta și va specifica în mod clar și concis:
Contractele de credit vor fi printate în 2 exemplare (Un exemplar pentru client și altul pentru Organizație).
Specialistul responsabil din cadrul Organizației va explica clientului conținutul Contractului și procedura de rambursare a creditului, dobânzii și altor plăți aferente. În cazul fidejusorilor, acestora li se va explica conținutul Contractului de credit și a Contractului de fidejusiune
Ulterior, urmează semnarea Contractelor de către client și fidejusor. Semnătura se aplică în spațiile special prevăzute pentru semnarea acestora (se semnează de către fidejusor doar dacă administratorul organizației impune fidejusiunea).
Contractele de fidejusiune vor fi printate în 2 exemplare (un exemplar pentru fidejusor și altul pentru Organizație). Numărul de ordine al Contractelor de fidejusiune va fi stabili reieșind din numărul acordat Contractului de credit
Dacă în procesul de aprobare a cererii s–a decis necesitatea garantării creditului prin gajarea bunurilor mobile/imobile, suplimentar va fi întocmit și semnat Contractul de gaj și Avizul de înregistrare a gajului sau Contractul de ipotecă.
Înainte de perfectarea și redactarea Contractului de gaj sau a Contractului de ipotecă, clientul și/sau fidejusorul/rii prezintă actele care confirmă dreptul de proprietate și caracteristicile bunului propus în gaj.
Contractele de gaj, ipotecă vor fi printate în 3 exemplare (un exemplar pentru notar, unul pentru debitorul gajist și unul pentru Organizație).
Doar după ce au fost verificate prezența semnăturilor pe toate Contractele și alte documente necesare, au fost îndeplinite toate condițiile prevăzute în Contractul de credit, va urma eliberarea propriu – zisă a creditului.
CAPITOLUL III
MONITORIZAREA CLIENȚILOR
GESTIONAREA DOSARELOR DE CREDIT
3.1 Modalitatea de activitate cu creditele nebancare active și/sau reziliate a O.C.N. ”Zoom Credit” SRL.
Monitorizarea clienților are ca scop reducerea riscurilor și asigurarea calității portofoliului de credite. Specialistul responsabil va monitoriza clientul începând cu prima rată de achitare și până la achitarea definitivă a creditului.
Organizația implementează procese corespunzătoare care să permită monitorizarea eficientă a clienților după cum urmează:
Autoritatea de supraveghere privind respectarea legislaţiei cu privire la contractele de credit pentru consumatori este Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei.
Litigiile privind contractele de credit pentru consumatori pot fi soluţionate prin aplicarea procedurii de mediere.
CAPITOLUL IV
CONDIȚIILE DE PRESTARE A SERVICIILOR ȘI MODALITĂȚILE DE GARANTARE DE CĂTRE CLIENT A RAMBURSĂRII LA SCADENȚĂ A ÎMPRUMUTULUI
Organiziția acordă credite nebancare persoanelor fizice cu vârsta cuprinsă între 18-75 ani, cu capacitate de exercițiu deplină, buletin valabil sau alt act ce confirmă identitatea acestuia și lipsa obligațiunilor/litigiilor restante față de alți creditori. Beneficiarii creditelor urmează să prezinte informații oficiale care să documenteze veniturile confirmate, obligaţiile de credit asumate şi alte informaţii disponibile care ar putea afecta bonitatea consumatorului, potrivit prezentului Regulament, și/sau dovada deținerii bunurilor mobile/imobile în proprietate. În dependență de suma solicită și veniturile persoanei se va cere grevarea acestor bunuri cu gaj/ipotecă în favoarea creditorului.
Organizația, la momentul acordării creditului se bazează pe principiul rambursării creditului din venitul confirmat al consumatorului, şi nu pe recuperarea forţată din contul bunului gajat/ipotecat sau din contul modificării valorii bunului gajat, sau din contul altor active ale clientului.
Condițiile acordării creditelor este conturată în tabelul ce urmează:
CONDIȚII |
|||||||||
|
SUMA |
Buletin valabil |
Vârsta 18-75 |
Lipsa litigiilor/datoriilor față de alți creditori |
Fidejusor |
surse de venit oficiale |
Bunuri mobile/imobile în proprietate a debitorului sau fidejusorului |
Reședință Chișinău/Fidejusor Chișinău |
Gaj/ipotecă |
ZOOM CONSUM |
PÂNĂ LA 40 000 LEI |
+ |
+ |
facultativ |
facultativ |
+ |
facultativ |
facultativ |
- |
ZOOM EXPRESS |
PÂNĂ LA 5000 MDL |
+ |
+ |
facultativ |
facultativ |
+ |
facultativ |
facultativ |
- |
ZOOM AUTO |
PÂNĂ LA 400 000 MDL |
+ |
+ |
facultativ |
facultativ |
+ |
+ |
facultativ |
+ |
ZOOM IPOTECA |
PÂNĂ LA 600 000 MDL |
+ |
+ |
facultativ |
facultativ |
+ |
+ |
facultativ |
+ |
4.1 Organiziția acordă credite persoanelor juridice cu scop lucrativ, precum și persoanelor fizice ce practică activitate de întreprinzător ( ÎI, GȚ).
4.2 Condițiile acordării creditelor pentru persoanele juridice este conturată în tabelul ce urmează:
CONDIȚII |
|||||||
|
Suma maximă |
Scopul |
Prezentarea documentelor care confirmă cash flow lunar 4X angajamente debitoare |
Lipsa litigiilor/datoriilor față de alți creditori |
Gradul de îndatorare maximal (inclusiv suma finanțată) |
Fidejusiunea fondatorilor/beneficiarului efectiv/sau altor persoane |
Gaj/ipotecă și/sau bunuri mobile/imobile în proprietate |
ZOOM BUSINESS circulante/dezvoltare |
Echivalentul în MDL a 25.000 EUR |
Completarea mijloacelor circulante |
+ |
facultativ |
Nu mai mare de 1/15 |
+ |
+ |
ZOOM BUSINESS investitional |
Echivalentul în MDL a 50.000 EUR |
Investiție imobil, utilaj, tehnică |
+ |
facultativ |
Nu mai mare de 1/20 |
+ |
+ |
Factoring intern cu regres |
Ecivalentul în MDL a 5.000 EUR |
Finanțarea facturilor |
+ |
facultativ |
Nu mai mare de 1/10 |
+ |
+ |
4.3 Dacă în tabel la criteriile acordării este specificat facultativ, aplicarea condiției date nu este obligatorie, dar constituie un avantaj pentru creditor. Astfel în cazul în care alte criterii lipsesc la beneficiar, condiția unde e specificat facultativ devine obligatorie.
4.4 Derogări de la criteriile de acordare, precum și sumele per fiecare produs în parte menționate mai sus, se admit doar în cazul oferirii unei garanții mobile/imobile sau aprobării de către organele de conducere a unității.
4.5 Debitorul/Codebitorul după caz, garantează rambursarea creditului la scadență sau conform graficului rambursării prin cesionarea veniturilor salariale sau alte venituri, precum și tot patrimoniul său atât grevat cât și negrevat. Totodată în cazul în care a garantat un fidejusor, el răspunde solidar și total cu debitorul cu patrimoniul său până la rambursarea totală a împrumutului.
CAPITOLUL V
REFUZUL CERERILOR DE SOLICITARE A CREDITELOR
Refuzul cererilor de credit reprezintă respingerea solicitării Clientului de a i se oferi creditul solicitat.
Informația referitor la refuz se comunică, clientului verbal sau prin sms.
Organizația poate lua decizia cu privire la refuz:
- la momentul depunerii cererii de credit – în cazul în care clientul nu corespunde criteriilor de selecție ale companiei;
- după analiza cererii – la momentul constatării incapacității de plată a clientului sau dacă clientul nu corespunde criteriilor de selecție ale companiei;
- la momentul unei cereri aprobate - în cazul în care clientul nu se prezintă la semnarea contractului timp de 7 zile calendaristice.
CAPITOLUL VI
DISPOZIȚII FINALE
6.1 Prezentul Regulament intră în vigoare la data semnării lui și prevederile lui sunt obligatorii atât pentru personalul Organizației cât și pentru clienții acesteia.
6.2 Toate Contractele de credit/împrumut încheiate până la intrarea în vigoare a prezentului Regulament se execută conform actelor normative în baza cărora au fost încheiate și erau valabile la data perfectării și încheierii lor.
6.3 Prevederile prezentului Regulament sunt obligatorii pentru toate subdiviziunile Organizației, indiferent de perioada creării acestora.
6.5 În funcție de necesitatea apărută, pentru asigurarea bunei funcționari a Organizației, precum și la cererea clienților, administratorul este abilitat cu dreptul de a adopta decizii care deviază de la prevederile prezentului Regulament.